fredag 7 juli 2017

Irland dag 15

Vi vaknade till resans varmaste dag. Mitt på dagen var det 29 svettiga grader i Stratford upon Avon. Kommer till det.

Campingen vi var på andades prudentlighet. Många små regler på alla möjliga sätt gjorde den en aning steril. I all ordningsamhet.

Dagens första mål var The Iron Bridge, Det tog oss bara en dryg halvtimme att ta oss dit. Det var en fin upplevelse. Den lilla byn var vackert belägen vid floden Severn. Bron var imponerande. Stabil och fin. Den har ju i alla fall stått där sedan 1779, konstruerad i järn och är den industriella revolutionens största symbol.

Iron Bridge 1

På Iron Bridge

Efter det körde vi genom Birmingham till Stratford upon Avon, Shakespeares födelseort. Det var bra ordnat med parkering bakom ett Leisure Center bara några hundra meter från stadens centrum. Den var trevlig och småstadsangenäm och det var lätt att hitta till författarens födelsehus. Nu är det ju inte på riktigt eftersom huset är uppbrunnet och ersatt av ett nytt byggt i samma stil. Men ändå. Hela staden andas Shakespeare. Det spelas teater och böcker säljs i massor. Bloggaren var här för 48 år sedan men kom inte i håg någonting!! Däremot finns en bok hemma i bokhyllan med bibeltunna blad, Shakespeare´s Complete Works som påminner om besöket.

Nej, hon var där, ej Photoshoppad :-)
Bloggaren vill också vara med :-)
Vi fortsatte på tungt trafikerade M- vägar till området norr om London, M 40 och M 25. Vi stannade på en aning lättsammare och därför trevligare camping i Enfield.

Enfield ligger inte långt från Epping- North Weald där dotter Z var au pair för hundra år sedan :-)

På vägen dit letade vi efter en Lidl- butik, hamnade fel och kom in på en kyrkogård med rejält utrymme. Där fläskade vi på med hela husbilen både förfärade och nervöst fnittrande innan vi tog oss ut på gatan där Lidl- butiken låg. Puh!!

Vi satt ute och åt igen, andra gången under resan :-)

Imorgon ska vi enligt planerna ta os ner till Dover, övernatta på Marine Parade och åka med färjan över till Dunkirk kl 8 dagen efter.